I work with various distinctive individuals over a long period of time, whose personal stories can be mixed with narrative one.

I construct within a multi-disciplinary narration of my own. Whether it is a bodybuilder/scientist for Strike a Pose; a nurse and an oyster farmer for M E R S E A (a Cyborg Story)  Filira; the choice of people I work with always comes from an instinctive desire to get to know them. 

By engaging myself is necessary to facilitate the visible results. Longterm basis with people that don’t participate in the art world, I am confronted with new ways of looking at things. It’s a real challenge to find a way to work with them, to communicate with them, and to build mutual trust. These aspects comprise the invisible work that

In my practice, these different people will eventually be transformed into characters in a universe that I create for them. 

My starting point is their stories and small personal facts. I can be triggered for instance by how they run on a treadmill at the gym, or the sex life of an oyster, or even how a person prepares their greek coffee by drawing upon these subtle personal stories and incorporating them into my own style of depiction, I find ways to address larger concerns and wider problematics. For instance the relationship with the other through immigration, or gender. My work is tending to reconnect hyper subjectivity with these broad concepts.

 

 

 

 

From Greek origins, Maëlle Gross (*1988) was born and raised in Switzerland.  After graduating with honors from the Geneva University of Art and Design, she continues her studies at  Goldsmiths University, London. She received her MFA with Merit. The artist is interested to explore the different layers of social/cultural conditions across various media, including installation, photography and video documentary. Her work tackles notions of hyper subjectivity, memory and power structures. Based in Lausanne, her work has been shown in various institutions including the Centre d’art Contemporain in Geneva (2017), a solo exhibition at Flux Laboratory in Zurich (2017) and was commissioned to create site-specific „art walks“ in the area of Kypseli in Athens (2017) and in the Pâquis in Geneva for Antigel Festival (2018) a collective project named "Going where we come from".

 

FR:

 

Maëlle Gross est née en 1988 à Lausanne. Elle est titulaire d’un Bachelor en arts visuels obtenu avec les félicitations du jury à la Haute
école d’art et de design de Genève (HEAD). En 2015, elle obtient son Master in Fine Arts à la Goldsmiths University de Londres. Travaillant
principalement avec les médiums vidéos, photographiques et installatifs, sa pratique oscille entre vidéo d’art et documentaire en entre-mêlant fait
et fiction. Avec un focus sur les conditions sociales, son travail s’axe principalement sur les questions d’identité notamment à travers le genre.
Elle a exposé son oeuvre Strike a pose à la Haus der Kulturen der Welt, à Berlin et son installation Mersea (a Cyborg story) à la Roman&Susan gallery à Chigaco, puis à la galerie Forma dans le cadre de « La Fête du Slip » à Lausanne. Plus récemment elle a présenté le second volet du projet collaboratif Going where we come from dans le cadre du festival Antigel 2018 à Genève. Elle est lauréate de la Bourse pour la création de la ville de Genève en 2016 et sélectionnée pour les « Bourses » exposition organisée au Centre d’Art Contemporain de Genève en septembre 2017.  Elle prépare en ce moment sa première création mutlidisciplinaire " THIS IS YOUR CAPTAIN" au Théâtre de l’Usine, Genève. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CURRICULUM VITAE

 

 

                                                        

EDUCATION  

 

 

2013-2015       MFA Fine Art Goldsmiths University of London  graduated with Merit    

 

 2010- 2013    HEAD (Art and Design University Geneva) Section Fine  Art in Art/Media  graduated with honors

                                

 

 

PROFESSIONAL EXPERIENCES

 

2018 Atelier d’écriture pour femmes issues de la migration (Antigel), Ecole des Mamans, Ecole Pâquis-Centre, CH 

2016 archiviste média pour la Croix Rouge Vaudoise, CH

depuis 2008 Création d’images de campagne pour l’organisation de la Croix Rouge, CH

2015 Membre du comité de rédaction, Hysteria Magazine, UK

2015 Réalisatrice de clip publicitaire pour Strawberry Blue Art contemporary company, UK

2014 Mandat photographique pour le Festival de Musique Paléo, CH

2014 Mandat en tant qu’archiviste photographies pour le Musée de L’Elysée et les 50 ans de Paléo, CH

2013 Co-programmatrice de Home Cinéma 4.12; Fragments mobiles, Trafic-Home Cinéma, CH

2012 Assistante de l’artiste Pedro Reyes à la dOCUMENTA(13), DE

2012 Réalisatrice de clips pour le Festival de musique Paléo, CH

2008-2013 Promotrice et formatrice chez Canon, CH

2011- 2013 Photographe officielle chez Canon, CH

 2013 Mandat de photographe pour Inovacomm company, CH

2010-2011 Bénévole au Lausanne Underground Film Festival (LUFF) dans le secteur de la presse et des médias, CH

2012 Réalisatrice d’un clip publicitaire pour Le Romandie (Club Rock Underground), CH

2009-2012 Coordinatrice Presse et TV au Festival de musique Paléo, CH

 

Solo shows:

 

Lausanne Solo show, Pavillon d’été de l’espace Cabanon en collaboration avec l’EPFL, juin-juillet 2018 

Zürich How to Cure Your Swissillness (according to the Internet), Flux Laboratory, 2017 

 

Collective exhibitions (selection):

 

 

Genève This is Your Captain, performance, Théâtre de L’Usine, janvier 2019

Yverdon How to cure your Swiss Illness (according to the internet), sur invitation de La Dérivée et du CACY, 2018

MILF Plateaux, Espace témoin, Geneva, 2018 

Objets Fétiches, Atelier stories, Paris, 2018

Queering the exhibition, Oncurating Project Space, Zürich Moves,  2018

Bourse de la Ville de Genève, Centre d’Art Contemporain de Genève, Geneva, 2017 

Migration in Mind, Human Library, ARC residency et l’espace dAM, Romainmôtier,2017 

KIOSK KSOIK, A-Leithia project, documenta 14, Athens, 2017 

Club Sandwich Vidéos, Le 19 CRAC - Centre régional d’art contemporain, Montbéliard2017 

Going where we come from, Athènes May- June 2017

La Fête du Slip, Forma Galerie, Lausanne, 2017

Chicago Streetlight, Romansusan Gallery, Chicago, 2016

London Videokills Invisible City Symphonies London Edition,  2016

Athènes, Lost in translation, Snehta Residency, 2016

Athènes Dancing Shadows - Roomlines, metamatic:taf  and Flux Laboratory, 2016

Tunis International feminist contemporary art festival, 2016

Berlin Les Rencontres Internationales, Haus der Kulturen der Welt, 2016

Paris Les Rencontres Internationales, La Gaïté Lyrique, 2016

Genève It’s a Dirty Job, Foound Space, 2015

Londres Performances avec le collectif Almosthere and Dora Garcia au Natural History Museum et ICA, 2015

Londres Graduation Show, Goldsmiths College, 2015

Londres Almosthere, Large Glass gallery, 2015

Paris R4, Video Art festival, Ile Seguin, La Pagode, 2014

Genève SEE IT THIS, Forde Gallery, avec Guillaume Pilet, 2014

Londres We wish we had a show but it’s a festival, Studio B, Goldsmiths College, 2014

Genève Start making sense!, Liveinyourhead Gallery, 2013

Genève Hotel Abisso, Contemporary Center Geneva, avec Guillaume Pilet, 2013.

Bern Crédit Suisse FÖRDERPREIS VIDEOKUNST, Kunstmuseum, 2013

Genève Extimité, à la BCGE, 2012

Genève Display Units, Liveinyourhead Gallery, 2012

Genève Extimité, Nest Gallery, 2011

 

Prizes/Bursaries:

2018 Lauréate de la bourse du FCAC  ( Fonds 'Art Contemporain du canton de Genève) pour le film  A SIRIUS HUMAN, 2018

2018 Bourse  de la Fondation Gandur pour l'Art, pour le projet collectif  Going where we come from chap. Les Pâquis.

2017 Bourse de soutien de l’Ambassade de Suisse en Grèce 

2017 Bourse de la Fondation Anne-Marie Schindler pour le projet Going where we come from, Kypseli.

2017 Bourse Fondation Fluxum pour le projet Going where we come from 

2017 Sélectionnée pour les Bourses de la Ville de Genève 

2016 Lauréate de la bourse d’aide à la création de la Ville de Genève 

2015 Invitée to ARC residency, PourCent culturel Migros Romainmôtiers 

2016 Shortlisted for Bloomberg New Contemporaries, London 

2014 Selected for the R4 prize, Paris 

2013 Shortlisted for the Förder Prize, Bern 

2013-15 Hans Wilsdorf bursaries award, Carouge 

 

 

Publications:

 

2017 GOING WHERE WE COME FROM, micro-publication d’artiste, A-Letheia project, documenta 14

2016 La Relève, EMOI Magazine, Canton de Vaud

2015 Strike A Pose, HOAX Publication, Londres

2015 Hysteria #6 ERUPTION,  London

2015 ALTER ZEITGEIST, Livre d’artiste, MAMO publications, Marseille

2014 Ma comptine visuelle, Livre d’artiste en collaboration avec la HEAD, Genève

 

Artist Residency:

 

ARC Residency, le % culturel de la Migros, Romainmotiers, Switzerland, 2015.

Snehta residency, Athens, Greece 2016

 

PRESSE (selection):

 

2018 "On va là d’où l’on vient", E-flux Belgique, Bruxelles

2018 Reportage de la déambulation, Le journal de la Culture, Léman Bleu, Genève

2018 Portrait de la Der, Les Pâquis sous l’oeil de Maëlle Gross, Tribune de Genève, Genève

2018 Le 19:45 de la RTS, Festival Antigel: une envie d’intégration, Genève

2018 De l’Art à Antigel, On déambule avec Maëlle Gross, Genève Contemporain, Genève

2018 "Plus un spectacle est inclassable, plus on l’aime", Le Temps, Genève

2018 Immersion aux Pâquis, rubrique Culture, le Courrier, Genève

2017 Le 19:45 de la RTS, portait: La jeune artiste suisse Maëlle Gross lance un projet à Athènes qui réunit des oeuvres d’artistes suisses et internationaux

2017 Und.Athens, Maëlle Gross and the wandering difinition of home

2017 Enallaktika artoπ sur la chaîne de télévision EPT3, Atènes

2016 Maëlle Gross: frictions du réel, Le Courrier, CH

2016 La relève, EMOI Magazine,  CH

2016 Interview with LabTV, Paris

2016 Q&A at Les Rencontres Internationales, Paris

2016 Breuer Press International, Hongrie

2015 Interview on Radio Vostok https://www.mixcloud.com/RadioVostok/dirty-job/

2016 Fideli magazine, Budapest 

2015 Art and education, London

2015 Interview on Radio Vostok https://www.mixcloud.com/RadioVostok/dirty-job/

2015 Hoax Publication, Work of the Week, London

2014 R4, ArtPress, Paris